Je hoort het woord burgerparticipatie vast vaker langskomen. Het is een trend die momenteel veel gemeenten, waterschappen en provincies in zijn greep houdt. Want hoe betrek je burgers écht binnen jouw bestuurlijke strategie? In dit artikel lichten we kort de term burgerparticipatie toe, bespreken we het belang ervan en leggen we je uit hoe je burgers effectief kunt betrekken.
Laten we allereerst definiëren wat burgerparticipatie inhoudt. Burgerparticipatie houdt in dat een organisatie die zich bezighoudt met lokaal bestuur de samenwerking met burgers stimuleert. Binnen deze samenwerking is er een wisselwerking waarin informatievoorziening, een luisterend oor en actieve participatie centraal staan. Burgerparticipatie stelt burgers in staat om naast hun stemrecht ook op een andere manier beroep uit te oefenen op de lokale democratie.
Burgers zijn een ontzettend waardevolle bron van informatie; zij zijn de oren en ogen van de gemeente. Het feit dat zij kunnen bijdragen aan publieke besluitvorming is een mooie eigenschap van onze democratie. Daarnaast draagt het betrekken van burgers ook bij aan het vertrouwen in de gemeente.Tevens zorgt het voor het creëren van draagvlak binnen de gemeenschap. Burgers in een gemeenschap willen zich immers graag gehoord voelen en meedenken over problemen en nieuwe projecten die binnen de gemeente spelen. Zij plukken uiteindelijk de vruchten van de beslissingen binnen de democratie. Wij adviseren dan ook aandacht te besteden aan het begrip burgerparticipatie. Weet je niet helemaal waar je moet beginnen? Geen zorgen! Wij hebben de belangrijkste manieren van burgerparticipatie voor je omschreven.
Je kunt burgers op verschillende manieren betrekken binnen het bestuurlijke besluitvormingsproces:
1. Stel je burgers vragen
Een belangrijke manier om burgerparticipatie te faciliteren is door burgers regelmatig vragen te stellen over projecten die spelen binnen de gemeente. Je kunt bijvoorbeeld een vragenloket openen of een burgerforum starten. Een burgerforum is een groep aan burgers die worden betrokken binnen een politiek project, om beter te begrijpen hoe inwoners tegen een bepaalde stelling of vraagstuk aankijken. Zoals eerder benoemd weten de burgers wat er écht speelt binnen de gemeente. Deze onmisbare informatie moet je niet uit het oog verliezen.
2. Sociale media
Vraag de communicatieadviseur binnen de organisatie of er extra aandacht kan worden besteed aan de online aanwezigheid van de gemeente. Je kunt online gemakkelijk leren en observeren wat de trending thema’s binnen je gemeente zijn. Waar praten burgers over? Wat vinden ze belangrijk? Struin regelmatig Twitter, Facebook en andere social media platformen af naar onderwerpen die trending zijn. Reageer actief op berichten waar je antwoorden voor hebt.
3. Uitzenden van vergaderingen
Uiteraard is het uitzenden van vergaderingen een van de belangrijkste manieren om burgerparticipatie te faciliteren. Door het live uitzenden van deze vergaderingen weten burgers welke onderwerpen spelen binnen de lokale democratie en kunnen ze onderwerpen die belangrijk zijn voor hen op de voet volgen.
4. Transparantie over processen
Het transparant communiceren over de manieren dat processen worden gestroomlijnd, maar ook het inzicht geven in de raad en onderwerpen, is een belangrijke simulant voor de participatie van de burger. Burgers die online op zoek zijn naar de gemeente en actief geïnteresseerd zijn in de beslissingen van de lokale democratie, willen op de hoogte worden gehouden. Een mooie manier om dit te doen is door het publiceren van content over de gemeente. Dit kun je doen door middel van artikelen, nieuwsberichten of andere publicatievormen. De module Informatieve artikelen van NotuBiz stelt je als organisatie in staat om deze vorm van burgerparticipatie direct toe te passen. De module focust op het informeren en betrekken van burgers binnen het bestuurlijke besluitvormingsproces.
Interview
Algemeen
Met ieder 16 jaar ervaring bij de gemeente Zundert, vertellen Laura en Bas over hun unieke loopbanen, de uitdagingen van de griffie en de kansen die technologieën zoals NotuBiz bieden.
Lees meerKlantcasus
Algemeen
Onlangs hebben we gemeente Hellendoorn als nieuwe klant mogen verwelkomen. Omdat wij nieuwsgierig zijn naar nieuwe perspectieven en graag blijven verbeteren, zijn we met de gemeente in gesprek gegaan.
Lees meerArtikel
Algemeen
Met de Lange Termijn Agenda (LTA) bieden we een dynamisch overzicht van de bestuurlijke planning dat beschikbaar is voor alle partijen van college tot raad. In dit artikel geven verschillende gemeentes voorbeelden over de inrichting van de LTA.
Lees meerInterview
Algemeen
Met ieder 16 jaar ervaring bij de gemeente Zundert, vertellen Laura en Bas over hun unieke loopbanen, de uitdagingen van de griffie en de kansen die technologieën zoals NotuBiz bieden.
Lees meerKlantcasus
Algemeen
Onlangs hebben we gemeente Hellendoorn als nieuwe klant mogen verwelkomen. Omdat wij nieuwsgierig zijn naar nieuwe perspectieven en graag blijven verbeteren, zijn we met de gemeente in gesprek gegaan.
Lees meerArtikel
Algemeen
Met de Lange Termijn Agenda (LTA) bieden we een dynamisch overzicht van de bestuurlijke planning dat beschikbaar is voor alle partijen van college tot raad. In dit artikel geven verschillende gemeentes voorbeelden over de inrichting van de LTA.
Lees meer